Qui no ha patit mal a les cames alguna vegada? Sobretot a la part baixa, als bessons. Un dolor molt incòmode que molesta i no et deixa fer el teu dia a dia, i que fins i tot provoca rampes o un dolor intens, insuportable, amb la sensació de bessons garratibats. Aquest tipus de dolor o sobrecàrrega és molt típica. Encara que normalment la pateixen les persones més actives o esportistes, les sedentàries tampoc se n’escapen.

Què provoca les rampes als bessons?

• Els sobreesforços o sobre entrenament. Tota activitat per sobre de les nostres capacitats pot provocar aquest tipus de sobrecàrrega. És important dosificar l’activitat física, anar pas a pas, i sempre que es pugui, fer una bona planificació per aconseguir que el cos es vagi adaptant al progrés i a les activitats.
  • Deshidratació. No ens podem oblidar de beure aigua.
  • Mala alimentació. Les sobrecàrregues o rampes poden ser causades per una manca específica de minerals com el magnesi, el potassi o el calci, que han d’estar inclosos en la dieta.
  • Manca de descans. És molt necessari per a la musculatura i per a l’organisme.
  • Problemes de circulació sanguínia. Els músculs necessiten que els hi arribi oxigen, nutrients, minerals… Si la circulació sanguínia no és bona, els músculs no podran tenir un bon subministrament i poden generar l’aparició d’aquest problema.
  • Estrès. Té un gran impacte en l’organisme i provoca una tensió muscular que pot comportar aquesta simptomatologia.

Com podem evitar les rampes als bessons?

• Fer una dieta equilibrada que inclogui tots els minerals que hem comentat anteriorment. Cal fer una bona ingesta de fruita, verdura, fruits secs,…
  • Hidratació. La ingesta d’aigua ha complir les quantitats recomanades i de manera constant i regular durant el dia.
  • Descansar. És important deixar temps per a la recuperació.
  • Fer exercici físic de manera regular i controlada. Cal moure’s, però amb una intensitat inferior a la normal. Cal fer una activitat suau, assequible i gratificant, com fer un repòs actiu.
  • Fer estiraments. Donen molts bons resultats, realment quan es produeix una rampa muscular el que cal fer per eliminar-la és estirar aquesta musculatura. Mantenir una rutina d’estiraments, sobretot d’aquesta zona, ens ajudarà a reduir la simptomatologia.
  • Tècniques per millorar la circulació sanguínia, com banys de contrast (aigua freda-aigua calenta) o massatges que ens ajudaran a drenar la zona, eliminar toxines i fer arribar més sang amb nutrients i minerals que ajudin a recuperar aquest múscul.

Sempre que sigui possible, recorrerem a professionals especialitzats com nutricionistes i fisioterapeutes perquè ens assessorin de manera específica i individualitzada. A més, aquest problema també pot estar associat a altres patologies com per exemple la diabetis. Si amb totes aquestes estratègies la simptomatologia no redueix, és important visitar a un metge o professional de la salut perquè ens ajudi.

7 estratègies senzilles per incrementar l’activitat diària

Sobreentrenament: Què és i com es pot evitar?