Vivim un moment en el qual l’esport, dins la nostra vida quotidiana, ha començat a agafar cada vegada més força. La societat va adquirint, cada vegada més, costums d’activitat regular durant la setmana, un canvi que a priori és molt positiu, però que com en tots els aspectes, cal que no arribi a extremismes. Mantenir un cos saludable i una bona condició física són temes que cada vegada preocupen més la nostra població. Però, quan parlem de la pràctica esportiva, cuidem el nostre cos per poder realitzar-la sense riscos? Preparem els nostres músculs i articulacions d’una forma adequada? Tenim cura d’aquestes estructures abans i després de fer l’activitat esportiva?

Escalfament i estiraments

Per tal de respondre aquestes preguntes, parlarem de l’escalfament i dels estiraments que es poden realitzar. En primer lloc, l’escalfament és la preparació de la musculatura i de la persona per a la pràctica esportiva que vindrà a continuació, i pot ser de dos tipus: general o específica.

Serà general quan realitzem diferents moviments del cos sense tenir en compte cap estructura en concret, com per exemple fer bici o trotar d’una forma progressiva.

Serà específic quan realitzem moviments articulars concrets per a fer gestos tècnics de l’esport que practicarem a continuació.

En segon lloc, els estiraments són una elongació del teixit muscular que ha de provocar una sensació de confort, mai dolorosa. N’hi ha de molts tipus, però una classificació general els dividiria entre dinàmics i estàtics.

Seran dinàmics quan realitzem moviments d’amplitud elevada o sacsejades de la zona a estirar, amb una velocitat mitjana-alta.

Seran estàtics quan fem un sol moviment per arribar a una postura d’elongació muscular, en velocitat molt baixa, fins a arribar a la postura desitjada, en la qual ja no hi haurà cap moviment.

Durada adequada

Partint d’aquesta informació, serà bo per tenir cura de la nostra musculatura i articulacions, preparar-la per a la pràctica esportiva realitzant un escalfament i uns estiraments dinàmics. Escollirem aquesta modalitat perquè el que necessitem serà preparar els músculs per al moviment. Aquesta pràctica hauria de durar entre 10 i 15 minuts. I en acabar l’esport, per poder relaxar les zones treballades i tornar els músculs a una posició de repòs, caldria realitzar estiraments estàtics durant uns 10 o 15 minuts. Tot això ens podrà ajudar a prevenir lesions i a sentir-nos més preparats per realitzar l’activitat en el moment i en les següents sessions que es presentin.

També et pot interessar

Activitat física: la medicina natural més econòmica

Exploració biomecànica i podològica per evitar lesions