És possible que tothom, en algun moment de la seva vida, s’hagi sentit tractat amb desconsideració per part d’algun o més companys, però si s’hi està exposat repetidament i al llarg del temps, es parla d’assetjament escolar o ‘bullying’.  Aquestes accions poden arribar a tenir conseqüències greus, tant per a qui les fa com per a qui les rep, però també per als qui en tenen coneixement i no fan res per evitar-ho.

Què és l’assetjament escolar o bullying?

Qualsevol maltractament físic, verbal o d’exclusió social. Pegar, amenaçar, intimidar, amagar, trencar o robar pertinences d’altri són alguns exemples. També és assetjament insultar, burlar-se, malparlar i escampar rumors. Excloure algú de les activitats grupals, no deixar-la participar, deixar-la de banda o ignorar-la també és una forma d’assetjament que sovint es fa menys visible, és un dels maltractaments més freqüents i que comença en edats més primerenques.

Com identificar si el teu fill és víctima de maltractament

• Canvis de caràcter: es mostra més irritable, angoixat, introvertit, esquerp.
  • Manca d’interès general per les tasques escolars, per les sortides escolars i familiars.
  • Canvis en les seves rutines: no vol anar a l’escola, no vol que l’acompanyis, no vol anar en transport escolar.
  • Somatitzacions: mals de panxa, mals de cap, vòmits…
  • Pèrdua de gana i alteracions del son.
  • Signes externs: blaus, rascades, roba malmesa, material trencat o perdut.

Com identificar si el teu alumne és víctima de maltractament

• Sovint es queda sense grup quan s’han de fer activitats conjuntes.
  • Al pati està sol o canvia molt sovint de grup.
  • Té tendència a voler passar desapercebut, es mostra trist, callat.
  • Refusa parlar amb tu.
  • Baixa el rendiment acadèmic, no presenta les tasques, augmenta la dispersió.
  • Es donen explosions d’ira.

Cal destacar la importància de fer un canvi de visió en relació amb l’assetjament. Encara hi ha la percepció força generalitzada que “són coses de nens”. Sovint a les aules es creen cercles relacionals insans, on un alumne o més d’un esdevenen líders negatius i actuen de manera ofensiva amb altres companys. Potser no passa cada dia, o fins i tot a vegades actuen així i depenent del dia s’hi fan amics. Aquesta mena de relacions no estan excloses de l’assetjament i s’han d’abordar com més aviat millor per protegir i prevenir.

Per últim, cal formar mestres, monitors, famílies i infants en habilitats socials i gestió de conflictes i principalment dotar la comunitat educativa de recursos per fer front a una bona prevenció instaurant dins el marc curricular un treball de base en educació emocional.

També et pot interessar

Educació emocional en infants

L’empatia i la seva importància durant la infància