Unitat de Salut Integral del Professional
La Unitat de Salut Integral del Professional de la CU+ ofereix:
Assistència integral, especialitzada i confidencial per abordar aspectes del benestar psíquic i físic. Treballem amb un model psicològic que posa especial èmfasi a les necessitats personals i a l’aprenentatge de noves habilitats per millorar els recursos d’afrontament. L’àrea assistencial compta amb un equip multidisciplinar amb professionals de la psicologia, la psiquiatria, la fisioteràpia i la nutrició que treballen de forma coordinada per oferir un abordatge integral en diferents aspectes de la salut.
Intervencions i suport individual
Les intervencions individuals es dirigeixen a l’abordatge de:
– Trastorns d’ansietat
– Trastorns de l’estat d’ànim
– Hàbits de vida (alteracions del son i alimentàries)
– Addiccions
A més, es realitza acompanyament i suport en situacions que comportin un alt impacte emocional, com processos de dol, situacions de crisi o esdeveniments vitals estressants.
Intervencions grupals
En quines àrees treballem?
– Trastorns d’ansietat
– Trastorns de l’estat d’ànim
– Addiccions
Les intervencions realitzades a l’àrea assistencial poden combinar sessions grupals i individuals per tal d’oferir un abordatge més efectiu.
Intervencions específiques en equips de treball
Com treballem?
Després d’analitzar la demanda i identificar les dificultats del grup es realitza un pla de treball específic per introduir elements de modificació i garantir un desenvolupament grupal positiu. Mitjançant dinàmiques grupals, s’aconsegueix transformar de manera positiva els conflictes, millorar les relacions, redefinir els objectius d’equip i clarificar rols.
Després de la intervenció grupal, hi ha una reconducció de les dinàmiques negatives que vénen donades per una comunicació errònia, una mala gestió del poder, l’excés de crítica, els rumors o la manca de reconeixement. Abordar profundament aquests aspectes és clau per fomentar la cohesió i les dinàmiques positives.
La Clinica Universitària ofereix atenció privada o concertada amb mútues, associacions, institucions i entitats.
Promoció de la salut i el benestar
La USIP ofereix recursos especialitzats per tal de promoure actituds proactives i de prevenció per als professionals que es veuen exposats a factors de risc.

Formació per a professionals
Oferim formació específica adaptada a les necessitats de cada institució, entitat, empresa o col·lectiu amb l’objectiu de millorar les capacitats i recursos dels professionals.

Equip multidisciplinar
Professionals de la psicologia, la psiquiatria, la fisioteràpia i la nutrició treballen de forma coordinada per oferir un abordatge integral en diferents aspectes de la salut.

Àrea prevenció i promoció de la salut
La USIP ofereix un canvi de model pedagògic sobre les formacions, creant tallers vivencials mitjançant simulacres i dinàmiques grupals, acompanyades de reflexions col·lectives que milloren la integració de l’aprenentatge.
El Programa de benestar i salut és l’eix sobre el qual es desenvolupen les diferents àrees formatives. Permeten un model flexible que pot perfilar-se i adaptar-se a les necessitats de cada àmbit, institució o col·lectiu.
Tallers
Taller 1 - Plantem cara a l'estrès: gestió de les emocions i prevenció de l'estrès
Objectius
– Entendre els mecanismes biològics de l’estrès, d’on ve i per què?
– Entendre els processos de reacció en situacions d’estrès i el seu impacte
– Conèixer les emocions en situacions d’estrès i post-estrès.
– Conèixer l’impacte de l’estrès en la salut i en la qualitat de vida
– Aprendre mecanismes de gestió emocional i potenciar-los
Continguts
– Bases biològiques de l’estrès
– L’estrès i les emocions en els professionals assistencials
– Reaccions i impacte psicològic davant de l’estrès
– Eines per conèixer les emocions
– Dinàmiques per fer front a l’estrès.
Metodologia
Bases teòriques sobre la fisiologia de l’estrès i exercicis individuals i col·lectius, a través d’un espai interactiu i de debat amb posada en comú de les situacions presentades.
Durada: 8h
Taller 2 - Viure plenament , atenció plena: tècniques de relaxació i Mindfulness
insomni, estrès, depressió, problemes sexuals o digestius.
L’aprenentatge de tècniques de relaxació pretén afavorir un estil de vida positiu basat en la prevenció, el foment d’hàbits de vida saludables i en la millora de les capacitats personals.
El Mindfulnesso atenció plena és una tècnica d’entrenament de la ment, validada per la neurociència, que permet reduir l’estrès i desenvolupar l’atenció i el
control de les emocions.
Objectius
– Millorar l’autoconeixement i l’aprenentatge d’estratègies d’afrontament
– Convertir l’entrenament en una pràctica habitual com a model preventiu
– Construcció d’hàbits beneficiosos
– Aprendre a viure amb més consciència del moment present
– Potenciar l’habilitat cognitiva de l’atenció i la concentració
– Facilitar l’afrontament de situacions complexes
Continguts
– La respiració i la seva importància
– La postura i la relaxació muscular
– Imaginació per relaxar-nos
– Mindfulness
Metodologia
Aprenentatge a través del coneixement teòric i pràctic, centrant-nos en la part experiencial per poder integrar bé les diferents estratègies de control de l’estrès. Aprendre a aplicar les estratègies a la vida diària.
Durada:8h
Taller 3 - Comunicació i intel·ligència emocional
L’empatia, l’assertivitat, la capacitat d’escolta o la comunicació efectiva formen part del repertori d’habilitats socials. Els processos de comunicació poden determinar les relacions amb companys de feina o persones que reben els nostres serveis, interferint en el clima laboral o en la qualitat assistencial. A més, aquestes habilitats poden tenir una implicació en la satisfacció personal millorant la nostra capacitat de gestió de conflictes.
Objectius
– Conèixer els diferents elements que intervenen en el procés de comunicació
– Identificar les barreres que interfereixen en una bona comunicació
– Millorar la capacitat per establir processos de comunicació efectiva
– Millorar les habilitats socials
Continguts
– Procés de comunicació
– Relacions personals i comunicació
– Comunicació efectiva, el camí cap a l’èxit
– Comunicació en situacions especials
Metodologia
Aprenentatge a través del coneixement teòric i pràctic, centrant-nos en la part experiencial per poder integrar bé les diferents estratègies que millorin els processos de comunicació. Aprendre a aplicar les estratègies comunicatives per tal de millorar les nostres habilitats socials. S’inclou una pràctica intensiva i utilització de materials dinàmics que faciliten la integració dels continguts exposats
Durada:8h
Taller 4 - Gaudeix cuidant -te
Objectius
– Conceptes dels hàbits saludables
– Entendre les pròpies limitacions a l’hora d’implementar hàbits positius per a la salut
– Consciència dels propis hàbits i estratègies
– Contrarestar les creences que ens adhereixen a hàbits perjudicials
Continguts
– Hàbits saludables
– Creences que ens limiten
– Mecanismes de compensació: exercicis i autogestió d’hàbits i taula de hàbits saludables
Metodologia
Taller principalment pràctic en que s’exposa i es dóna informació sobre els hàbits saludables i tècniques per adaptar-los de manera eficaç al nostre dia a dia. Treball personal i espai participatiu per treballar sobre la implementació dels hàbits saludables de manera efectiva i realista.
Durada:8h
Monogràfics de curta durada
1. Desafiant el Burnout. El desgast psicosocial en el professional sanitari/d'emergències.
A qui va adreçat?
És una formació adaptada específicament a tot el personal sanitari o de l’àmbit de les emergències.
Objectius
Donar recursos personals pràctics de gestió emocional per fer front al desgast que suposa realitzar aquesta feina amb eficàcia amb totes les demandes que suposa: pressió per la responsabilitat de la feina, fer front a la gestió de les persones, gestionar situacions incertes amb resultats incerts.
Contingut
– Dinàmica del burnout
– Factors de risc
– Factors de protecció
– Models de prevenció
– Estratègies d’autocura
Durada: 4h
2. El debriefing en equips d'emergències Una resposta efectiva postimpacte
Equips de treball que hagin de donar resposta a situacions d’emergència.
Objectiu
Dotar d’eines per tal d’estructurar espais de comunicació que facilitin l’afrontament de les situacions viscudes pels equips d’emergència.
Continguts
– Debriefing i grup de treball
– Estructura del debriefing
– Fases del debriefing
– Pràctica i simulació
Durada: 4h
3. Bullying, l'enemic silenciós
Pares i professors
Objectiu
Oferir eines per identificar i gestionar situacions d’assetjament a l’escola. En la formació es tracten aspectes característics de l’assetjament en les diferents etapes escolars, els perfils d’assetjador i víctima, les conseqüències del bullying així com els recursos actuals per afrontar aquest procés. També es dóna importància a les noves modalitats d’assetjament a través de les xarxes socials. A més, es tracten els models internacionals de prevenció de l’assetjament que han mostrat alta efectivitat. També dels actuals protocols i programes que trobem a Catalunya.
Continguts
– La dinàmica de l?assetjament
– Perfils de víctima i assetjador
– Conseqüències de l?assetjament
– Nous models d?assetjament vinculats a les noves tecnologies
– Plans de prevenció i estratègies d?afrontament
Durada: 2-3 hores
Àrea formativa
A qui va adreçat?
Personal que intervingui en situacions d’impacte emocional.
Objectiu
Dotar al personal intervinent d’eines i habilitats de comunicació efectiva en situacions que comporten alt impacte emocional. Millorar l’eficàcia de les interaccions entre els membres dels equips d’emergència.
Continguts
– El procés de comunicació
– Reaccions normals davant de situacions anormals
– Estratègies comunicatives
– Eines de comunicació efectiva
– Comunicació amb poblacions especials
– Comunicació de males notícies
– Simulacions
Durada:10 h
Els nostres professionals

Ignasi Caminals

Jordi Cornet
