Beneficis del consum de fruites

El consum diari de fruita és essencial per aconseguir una dieta equilibrada, nutritiva i suficient.

La fruita aporta quantitats importants de certes vitamines que posseeixen propietats antioxidants, protegint les cèl·lules de l’estrès oxidatiu. També aporten fibra (soluble i insoluble) que ajuda a regular el trànsit intestinal.

La fruita conté unes substàncies anomenades fitoquímiques, que són sintetitzades per les pròpies plantes per protegir-se dels agents externs (virus, bactèries, fongs, …). Són les responsables del color característic de cadascuna d’elles.

Segons el Codi Alimentari Espanyol, la fruita es defineix com aquella que comprèn el fruit, la flor, la llavor o les parts carnoses dels òrgans florals que han aconseguit arribar a un grau adequat de maduresa pel consum humà.

Tenen la característica de tenir una baixa aportació calòrica, exceptuant el plàtan i l’alvocat. I per això són una bona opció per consumir-ne entre àpats o com a postres.

Però quan s’ha de consumir la fruita?

És important recordar que la fruita, exceptuant que hi hagi una cocció, conté les mateixes calories a les 8 del matí que a les 6 de la tarda.

Consumir la fruita abans o després de l’àpat depèn de tots els aliments que el formen. L’actuació de la fruita com a postres és diferent si consumim una amanida variada amb un peix al forn que si es menja un típic menú infantil de macarrons i carn arrebossada amb patates. En aquest últim cas hi ha un consum més elevat d’hidrats de carboni, principalment els macarrons, les patates i la fruita que conté la fructosa (hidrat de carboni simple). Si hi ha un excés d’hidrats de carboni perquè la quantitat que consumim és més elevada, l’organisme l’acaba emmagatzemant en forma de greix corporal.

Per altra banda, també es pot pensar que el fet de consumir-la de manera aïllada és la millor opció per tal de poder absorbir adequadament els nutrients. Però cal dir, que a vegades és necessari l’aportació d’altres nutrients per millorar l’absorció. Per exemple, per tal que el calci sigui millor absorbit a nivell ossi necessita la vitamina D. També el ferro (inorgànic) té major absorció conjuntament amb la vitamina C i, per tant, si es menja un plat d’espinacs de primer es recomana una fruita com un kiwi o una taronja o unes mandarines.

Hi ha persones que quan consumeixen fruita tenen problemes de gasos, mal estar i, fins i tot, descomposició. A dia d’avui es coneix com a intolerància a la fructosa o malabsorció de la fructosa i, normalment, també del sorbitol. Tot i així cal fer un estudi que corrobori si una persona pateix aquestes intoleràncies per poder fer una valoració de la seva alimentació.

Ah, i no oblideu que hem de fer un consum de fruita de tres racions al dia!

9 consells per una alimentació saludable

Consells per manipular correctament els aliments