Moltes vegades a la consulta de podologia arriben nens i nenes amb dolor al taló i una de les causes més freqüents d’aquest mal és la malaltia de Sever. El dolor apareix en nens quan la part del taló que està creixent es lesiona. Aquesta zona és coneguda com a nucli de creixement.

El peu és una de les primeres parts del cos que aconsegueix el creixement complert, normalment a l’inici de la pubertat. Durant aquesta fase, els ossos creixen més ràpid que els músculs i tendons i, com a conseqüència, els músculs i tendons estan més tensos i l’àrea del taló és menys flexible. En aquelles activitats en que el taló ha de suportar més tensió, aquesta i massa pressió a la part posterior d’aquest, en el punt en el qual s’uneix amb el tendó d’Aquil·les. Això pot provocar dolor.

Què és la malaltia de Sever?

El calcani no és un os completament sòlid. Els seus marges tenen vàries estructures toves conegudes com cartílags de creixement que s’inflamen i provoquen aquest dolor. Aquesta inflamació del cartílag de creixement és coneguda com a Sever.

La malaltia de Sever es manifesta amb un dolor agut en nens i nenes en edat de creixement i físicament actius. El dolor, que pot aparèixer a un o als dos peus a la vegada, es manifesta després de la pràctica d’esport i provoca que el nen vagi coix. És més freqüent en nenes físicament actives entre 8-10 anys, i en nens físicament actius entre 10-12 anys.

Als 15 anys el taló ja no creix i el dolor de taló ja no seria causat per la malaltia de Sever.

La malaltia es diagnostica tenint en compte:

1. Història clínica: edat, activitat esportiva, inici del dolor, localització
  2. Palpació: s’observa un dolor a la pressió lateral del calcani
  3. En alguns casos es realitzen raigs x

Tractament de la malaltia de Sever

El tractament que s’aplica en aquests casos és:

• Repòs de la pràctica esportiva
  • Aplicar gel 3 cops al dia uns 25 minuts sobre el taló
  • Plantilles amb amortidor a la zona del taló per reduir impacte
  • Estiraments de la musculatura posterior

Prevenir l’aparició de Sever

Per prevenir l’aparició de Sever aconsellaríem l’ús de calçat esportiu de bona qualitat amb bons amortidors i treballar per una bona flexibilitat de la musculatura posterior de la cama.

Què he de fer si em fan mal els talons?

Neuroma de Morton: causes, símptomes i tractament