La dislèxia és un trastorn específic d’aprenentatge amb base neurobiològica que afecta infants amb intel·ligència, motivació i escolarització adequades. Aquesta dificultat inesperada i persistent per aprendre a llegir afecta entre un 5% i un 17% de la població i té una càrrega hereditària elevada. Molts infants no reben el diagnòstic fins que comencen a mostrar dificultats per assolir la lectura de la manera esperada, sovint cap a segon de primària o més endavant.

 

Quins són els predictors de la dislèxia?

La recerca ha permès identificar diferents habilitats prelectores que es consideren predictors de la dislèxia:

  • Consciència fonològica: capacitat per entendre que les paraules estan formades per sons.
  • Coneixement de les lletres: relació entre so i lletra.
  • Velocitat de denominació: rapidesa per anomenar objectes o paraules, com ara colors o lletres.
  • Memòria de treball verbal (bucle fonològic): magatzem temporal de la informació verbal.

La consciència fonològica com a clau per aprendre a llegir

D’entre totes aquestes habilitats, la consciència fonològica és el predictor més rellevant de la capacitat per aprendre a llegir, fins i tot més que el nivell d’intel·ligència. Per aquest motiu, l’entrenament de la consciència fonològica és la base de la reeducació inicial en infants amb risc de dislèxia.

 

Exercicis per treballar la consciència fonològica abans dels 5 anys

 

Propostes pràctiques per fer a casa o a l’aula

  • Comptar els fonemes d’una paraula.
  • Identificar la paraula resultant d’afegir o treure una lletra.
  • Buscar paraules que comencin o acabin amb una lletra o grup de lletres específic.
  • Esbrinar quin és el tercer so d’una paraula.
  • Pronunciar una paraula amb un nombre concret de fonemes.
  • Pronunciar fonemes de manera aïllada i endevinar la paraula resultant.
  • Reconèixer un fonema dins d’una paraula.
  • Dividir les paraules en síl·labes.
  • Crear rimes.

 

Impacte de la detecció precoç de la dislèxia

La detecció precoç del risc de dislèxia té un gran impacte positiu. Redueix les dificultats lectores i ajuda a mitigar les conseqüències psicosocials associades al fracàs lector. En cas de detectar dificultats en habilitats prelectores, treballar la consciència fonològica pot contribuir significativament a millorar l’adquisició de la lectura en infants.

També et pot interessar

Pautes essencials per als peus dels pacients amb diabetis

Què vol dir el color de les ungles dels peus