Tot sovint atenem pacients a consulta podològica amb lesions musculars, tendinoses o òssies, tant de tipus recurrent (les que mai s’acaben de curar del tot) com recents, que s’han fet mentre realitzaven  una activitat esportiva. Una gran part de les lesions que veiem a consulta es poden evitar o minimitzar amb una exploració biomecànica i podològica.

Gràcies a aquest tipus d’estudi podològic podem determinar alguns dels factors que provoquen les lesions, com són les compensacions musculars i articulars que realitza el cos per suplir alteracions patològiques a nivell de peu, extremitats inferiors (cames), malucs i esquena. Ens referim a la biomecànica d’un peu molt pla o amb molt de pont (peu buit), un peu exageradament supinat, uns genolls en valg o en var exagerat, alteracions rotacionals de fèmur, així com possibles dissimetries (diferència de longitud) d’extremitats inferiors i escoliosis. Totes aquestes alteracions comporten sobrecàrregues musculars i articulars, que sumats a una exigència i desgast esportiu, desencadenin en una lesió. També es valorarà si hi ha una alteració muscular (hipotonia o hipertonia) que afavoreix les alteracions ja esmentades.

Alteracions biomecàniques i el seu tractament

Gràcies a aquesta exploració biomecànica i podològica, el podòleg determinarà, segons el tipus d’alteració biomecànica i la seva possible evolució, si és necessari  el treball muscular amb exercicis o estiraments, la derivació a un  fisioterapeuta o si és necessari l’elaboració d’uns suports plantars (plantilles) com a tractament podològic específic.

Durant l’estudi podològic també es pot analitzar la tècnica o gest en l’esport, com per exemple la tècnica de carrera en corredors, doncs podria ser  un factor més a millorar per prevenir o solucionar la lesió.

A més, el podòleg també t’aconsellarà sobre altres factors que influeixen directament en l’aparició de lesions com són el calçat específic per a la pràctica de cada esport tenint en compte en quina superfície es realitzarà (pista, asfalt, gespa, gespa artificial, etc) i la necessitat d’una bona gestió dels períodes de descans i d’entrenament.

Exploració biomecànica i podològica per a esportistes

El servei de Podologia de la Clínica Universitària de Manresa ajuda els esportistes a millorar el seu rendiment i a prevenir lesions. A partir d’un estudi biomecànic, analitza com caminen i corren i els assessora sobre les àrees de millora i els tractaments necessaris, si s’escauen. En base a l’estudi biomecànic, i juntament amb el servei de Fisioteràpia, elabora plantilles o desenvolupa el tractament idoni per maximitzar el rendiment de l’esportista.

Com prevenir lesions als peus en la pràctica del senderisme

5 consells per prevenir lesions als peus en el senderisme