Tallers i xerrades de nutrició

El Servei de Dietètica i Nutrició de la CU+ ofereix un ampli ventall de propostes de tallers i de xerrades nutricionals. Tant poden ser adreçats a escoles, empreses o altres col·lectius.

Tallers de nutrició per a adults i empreses

Alimentació saludable

INTRODUCCIÓ

A vegades per falta de coneixement pensem que portem a terme una alimentació saludable. Però sabem estructurar adequadament els nostres menús? Organitzem els nostres àpats? Sabem què menjarem cada dia de la setmana? Aquest taller consisteix en poder resoldre totes aquestes qüestions.

OBJECTIUS

Estructurar un menú saludable diari i setmanal

DESCRIPCIÓ

A partir de la piràmide dels aliments aprenem a estructurar un menú saludable, diari i setmanal, per a poder elaborar els menús setmanals de casa. La sessió consisteix en una classe magistral i posteriorment es durà a terme l’elaboració escrita d’un menú saludable amb les seves característiques.

DURADA

2h

ADREÇAT

Persones que estiguin interessades en aprendre com ha de ser una alimentació saludable a partir d’aprendre a estructurar els menús.

PREU DEL TALLER

A consultar.

Alimentació de carmanyola

INTRODUCCIÓ

Cada vegada més, la societat està prenent consciència de la importància d’una alimentació saludable pels beneficis sobre la salut. Però es pot dur a terme una bona alimentació dinant cada dia de carmanyola a la feina? Amb aquest taller es vol aconseguir l’aprenentatge d’una alimentació equilibrada dissenyant menús equilibrats per poder-se emportar a la feina amb la carmanyola.

OBJECTIUS

Realitzar una alimentació saludable a partir de dinars/sopars de carmanyola

Aprendre a elaborar plats únics i combinats de manera equilibrada.

DESCRIPCIÓ

Introducció a una alimentació saludable. Alimentació de carmanyola: com organitzar-se, com comprar, com elaborar els plats perquè siguin saludables, receptari.

Preparar-se la carmanyola (àpat fred) i poder-la gaudir.

DURADA

1:30 – 2h.

ADREÇAT

Persones que habitualment dinen o sopen de carmanyola i busquen equilibrar la seva alimentació.

RECOMANACIONS

Avisar amb anterioritat si hi ha alguna persona té una al·lèrgia o intolerància alimentària per poder portar aliments substitutius i poder gaudir també de l’activitat.

Cada persona haurà de portar: una carmanyola, forquilla, ganivet, cullera, aigua, i tovalló.

PREU DEL TALLER

A consultar

Cuina en fred

INTRODUCCIÓ

No tinc temps per cuinar és una de les ‘excuses’ que s’utilitza quan no s’està fent una alimentació saludable. Però en aquest taller s’elaboraran diferents receptes que no necessiten cuinar els aliments i poden ser saludables per emportar-se a una carmanyola o per un sopar ràpid.

OBJECTIUS

Preparar tres plats; una crema, una torrada o amanida i unes postres sense haver d’utilitzar els fogons.

Aprendre a treballar en equip.

DESCRIPCIÓ

Es realitzen diferents grups on cada un d’ells té 3 receptes; una crema freda, una amanida o una torrada i unes postres.

Una vegada cada grup hagi acabat, s’exposaran els diferents plats i després hi haurà una votació del plat més ben exposat i treballat. Aquest taller consisteix en fer treball per equip i d’aquesta manera es busca la competitivitat entre els grups. El grup guanyador s’emportarà un premi que s’acordarà amb anterioritat.

DURADA

1:30h.

ADREÇAT

Taller d’alimentació i cuina diferent on la manipulació dels aliments la realitzen els participants.

Empreses per fer integració – cooperació d’equip.

RECOMANACIONS

Avisar amb anterioritat si algun participant té al·lèrgia o intolerància alimentària per poder portar aliments substitutius i poder gaudir també de l’activitat.

Disposar d’un espai el qual hi hagi a prop una pica per rentar utensilis.

PREU DEL TALLER

A consultar

 

cuina freda    plats freds     cuina freda

L'esmorzar saludable

INTRODUCCIÓ

L’esmorzar és un dels àpats principals del nostre dia a dia. Fa hores que l’organisme no ingereix cap aliment i s’ha de posar en marxa pel què es prepara de dia. Així que és necessari tenir energia d’una forma saludable per a poder assolir les diferents tasques i amb el millor rendiment.

OBJECTIUS

Fomentar l’esmorzar ‘saludable’ a casa.

Conèixer els diferents grups d’aliments que formen l’àpat.

Desmitificar aquells aliments considerats com a saludables sent superflus.

Potenciar la fruita dins de l’esmorzar i com opció de mig matí.

DESCRIPCIÓ

La primera part del taller és l’explicació de la importància d’un esmorzar saludable, quins beneficis dóna a l’organisme i de quins aliments estan formats.

A posteriori, la part pràctica del taller, consisteix en fer petits grups i preparar un esmorzar saludable que després menjaran.

DURADA

1:30h.

ADREÇAT A

Persones que habitualment no realitzen aquest àpat o busquen alternatives per variar / ampliar la seva alimentació.

RECOMANACIONS

Avisar amb anterioritat si hi ha alguna persona té al·lèrgia o intolerància alimentària per poder portar aliments substitutius i poder gaudir també de l’activitat.

L’esmorzar consisteix en:

·         Fruita de temporada

·         Muesli de cereals / pa integral

·         Fruits secs

·         Begudes vegetals / llet de vaca

·         Alvocat, hummus de cigrons, vegetal

PREU DEL TALLER

A consultar

ALTRES

Aquest taller es pot unificar amb el taller de ‘Berenar Saludables’.

Berenar saludable

INTRODUCCIÓ

El berenar és un refrigeri el qual a vegades no li donem massa importància ja que tenim coses a fer. Però després ens trobem que encara no és l’hora de sopar i ja tenim gana i llavors no sabem si hem de menjar o “picar” alguna cosa o què s’ha de fer.

OBJECTIUS

Conèixer la importància del berenar i quines opcions són les més saludables.

DESCRIPCIÓ

La primera part del taller és l’explicació de la importància d’un berenar saludable.

A posteriori, la part pràctica del taller, consisteix en fer petits grups i preparar un berenar saludable que després menjaran.

DURADA

1:30h.

RECOMANACIONS

Avisar amb anterioritat si hi ha alguna persona que tingui al·lèrgia o intolerància alimentària per poder portar aliments substitutius i poder gaudir també de l’activitat.

El berenar consisteix en:

·         Fruita de temporada

·         Muesli de cereals

·         Fruits secs

·         Begudes vegetals / llet de vaca

·         Alvocat, hummus de cigrons, vegetal

PREU DEL TALLER

A consultar.

ALTRES

Aquest taller es pot unificar amb el taller de ‘Esmorzars Saludables’.

Etiquetes nutricionals

INTRODUCCIÓ

Cada vegada més anem informant-nos sobre com llegir, interpretar i entendre les etiquetes nutricionals dels diferents productes alimentaris. Tot i així és una tasca que s’hauria de fer en cada compra que es realitza tot i que s’ha de dedicar una estona.

OBJECTIUS

Aprendre a llegir les etiquetes nutricionals per així poder escollir millor els productes.

DESCRIPCIÓ

La primera part del taller és l’explicació dels aspectes que s’han de tenir en compte alhora de llegir les etiquetes nutricionals dels productes i també conèixer els diferents ingredients. La segona part es dedica a fer una valoració de les etiquetes nutricionals de diferents productes alimentaris i poder-ne fer una crítica constructiva.

DURADA

1:30h.

ADREÇAT

Persones amb ganes de conèixer els ingredients i productes que consumeixen i poder-los ‘etiquetar’ fent una crítica constructiva

RECOMANACIONS

Es poden aportar etiquetes nutricionals de productes que estiguin a casa i que tenen confusió sobre si són ‘saludables’.

PREU DEL TALLER

A consultar.

ALTRES

Aquest taller es pot unificar / complementar amb el taller de ‘COM FER UNA COMPRA SALUDABLE’

Com fer una compra saludable

INTRODUCCIÓ

Anar a comprar al mercat / supermercat sembla una tasca senzilla però algunes vegades acabem comprant coses que no estaven previstes. Sabem per què les comprem? I tots els productes alimentaris són el més saludable possible? Aneu a fer la compra amb una llista?

OBJECTIUS

Elaborar una llista de compra saludable

DESCRIPCIÓ

Aquest taller consisteix en donar unes pautes bàsiques per tal de poder organitzar la llista de la compra i fer-ho amb els aliments més saludables possibles.

DURADA

1 h.

ADREÇAT

Persones que estiguin interessades en aprendre com ha de ser una alimentació saludable i quins aliments són més recomanats i com escollir-los

PREU DEL TALLER

A consultar.

ALTRES

Aquest taller es pot unificar / complementar amb el taller de ‘ALIMENTACIÓ SALUDABLE’ i ‘ETIQUETES NUTRICIONALS’

Alimentació en l'embaràs i la lactància

INTRODUCCIÓ

L’embaràs és una de les etapes on les dones comencen a valorar molt més la seva alimentació per tal de nodrir adequadament el nadó.

OBJECTIUS

Conèixer els canvis morfològics que es donen al cos de la dona i els canvis nutricionals que aquests comporten.

DESCRIPCIÓ

Aquest taller consisteix en donar unes pautes bàsiques en aquestes diferents fases de la vida.

DURADA

1:30h.

PREU DEL TALLER

A consultar.

ALTRES

Aquest taller es pot unificar / complementar amb el taller de ‘ALIMENTACIÓ SALUDABLE’ i ‘ALIMENTACIÓ EN LA PRIMERA INFÀNCIA’

Alimentació en la primera infància i infantil

INTRODUCCIÓ

Una vegada han passat els primers 6 mesos des de que va néixer, quina alimentació haig de seguir? Començo per les verdures? Per la fruita? A trossets? Puc continuar amb la lactància materna?

OBJECTIUS

Conèixer les necessitats nutricionals dels nadons i l’alimentació a seguir fins els 3 anys de vida.

DESCRIPCIÓ

És un moment on es produeixen un gran desenvolupament pel nadó i també la seva alimentació. És el moment de conèixer aquestes demandes nutricionals i alhora d’iniciar uns hàbits alimentaris saludables.

DURADA

1:30h

ADREÇAT

Famílies i mestres

PREU DEL TALLER

A consultar.

ALTRES

Aquest taller es pot unificar / complementar amb el ‘ALIMENTACIÓ SALUDABLE’ i ‘ALIMENTACIÓ EN EDAT ESCOLAR’

Alimentació en l'envelliment

INTRODUCCIÓ

Envellir és un procés complex que depèn de varis factors i que no arriba a la mateixa edat ni de la mateixa manera per tothom.

Envellir de manera saludable significa poder mantenir el millor estat de salut possible mantenint un estil de vida saludable: una bona alimentació i està actius.

OBJECTIUS

Conèixer els diferents aspectes nutricionals de les persones grans per tal de millorar la seva alimentació.

DESCRIPCIÓ

En aquesta etapa, una vegada més, l’alimentació té un paper clau ja que continua sent una prevenció a possibles malalties i també en la millora de la qualitat de vida.

DURADA

1:30h

ADREÇAT

Persones que volen seguir una alimentació saludable i/o persones cuidadores a aquest col·lectiu. També a residències.

PREU DEL TALLER

A consultar.

ALTRES

Aquest taller es pot unificar / complementar amb el ‘ALIMENTACIÓ SALUDABLE’

Dietes d'aprimament i mites alimentaris
INTRODUCCIÓ

Puc perdre 5 kg en 15 dies? I 10 kg abans d’estiu? I si segueixo la dieta ‘del pomelo’? Puc fer la dieta de la meva veïna?

OBJECTIUS

Entendre com s’ha de portar a terme una dieta d’aprimament i les seves característiques.

DESCRIPCIÓ

Aquest taller consisteix en donar unes pautes bàsiques per tal d’iniciar una dieta d’aprimament de manera saludable i no caure en els falsos mites alimentaris i les seves dietes miraculoses.

DURADA

2 h.

ADREÇAT

A totes aquelles persones que estiguin interessades en fer una pèrdua de pes saludablement.

PREU DEL TALLER

A consultar.

ALTRES

Aquest taller es pot unificar / complementar amb el ‘ALIMENTACIÓ SALUDABLE’

Tallers i xerrades de nutrició per a infants i adolescents

El sistema digestiu
INTRODUCCIÓ

Per tal de poder entendre com és d’important l’alimentació saludable per tal de nodrir-nos de manera adequada s’ha de conèixer com funciona el sistema digestiu, quins són els òrgans que en formen part i quines funcions tenen.

OBJECTIUS

Conèixer el sistema digestiu; els seus òrgans i les seves funcions.

DESCRIPCIÓ

La primera part del taller consta d’una explicació del sistema digestiu, quin és el recorregut dels aliments i quina funció tenen els òrgans durant el procés de la digestió i absorció dels nutrients.

A posteriori, la part pràctica del taller, se’ls entrega als infants un davantal amb la silueta del sistema digestiu on han d’enganxar les parts del cos que formen part del sistema digestiu.

DURADA

1h (1:30 amb complementaria brotxeta de fruita)

ADREÇAT

Cicle infantil (P3, P4 i P5) i Cicle Inicial

RECOMANACIONS

Aquest taller es pot complementar elaborant una brotxeta de fruita.

Avisar amb anterioritat si hi ha algun nen/a que tingui al·lèrgia o intolerància alimentària per poder portar aliments substitutius i poder gaudir també de l’activitat.

PREU DEL TALLER

A consultar

 

taller digestiu   taller digestiu

Els grups d'aliments i la piràmide
INTRODUCCIÓ

Els aliments estan agrupats segons unes característiques nutricionals i segons les quantitats que els individus en necessitem.

OBJECTIUS

Conèixer els diferents grups d’aliments i classificar-los segons el seu origen

Elaborar una piràmide alimentària

DESCRIPCIÓ

La primera part del taller consta d’una explicació dels diferents grups d’aliments, la funció que tenen al nostre organisme i les vegades que se’n ha de consumir, diari o setmanal o ocasional.

A posteriori, la part pràctica del taller, consisteix en fer petits grups on cada grup d’ells tindrà una piràmide d’aliments ‘buida’ i hauran d’omplir-la amb fitxes d’aliments.

DURADA

1 – 1:30h.

ADREÇAT

Cicle infantil i primària

RECOMANACIONS

Aquest taller es pot complementar elaborant una brotxeta de fruita o fent un tastet de diferents aliments.

Avisar amb anterioritat si hi ha algun nen/a que tingui al·lèrgia o intolerància alimentària per poder portar aliments substitutius i poder gaudir també de l’activitat.

PREU DEL TALLER

A  consultar

piramide aliments

Alimentació saludable

INTRODUCCIÓ

A vegades per falta de coneixement pensem que estem portant a terme una alimentació saludable. Però sabem estructurar adequadament els nostres menús? Organitzem els nostres àpats? Sabem què menjarem cada dia de la setmana? Aquest taller consisteix en poder resoldre totes aquestes qüestions.

OBJECTIUS

Conèixer els grups d’aliments que han de formar part dels principals àpats (‘mètode del plat’)

Planificar el menú genèric setmanal

DESCRIPCIÓ

La primera part del taller consta de fer un petit recordatori dels diferents grups d’aliments i les seves funcions a través de la piràmide dels aliments. A partir d’aquesta s’estructura el menú d’un dia saludable.

A posteriori, la part pràctica del taller, consisteix en fer petits grups on cada grup d’ells tindrà una piràmide d’aliments ‘buida’ i hauran d’omplir-la amb fitxes d’aliments.

DURADA

1:30h.

ADREÇAT

Cicle infantil i primària

RECOMANACIONS

Aquest taller es pot complementar elaborant un tast dels diferents grups d’aliments.

Avisar amb anterioritat si hi ha algun nen/a que tingui al·lèrgia o intolerància alimentària per poder portar aliments substitutius i poder gaudir també de l’activitat.

PREU DEL TALLER

A  consultar

L'esmorzar saludable

INTRODUCCIÓ

L’esmorzar és un dels àpats principals del nostre dia a dia. Fa hores que l’organisme no ingereix cap aliment i s’ha de posar en marxa pel què es prepara de dia. Així que és necessari tenir energia d’una forma saludable per a poder assolir les diferents tasques i amb el millor rendiment.

OBJECTIUS

Fomentar l’esmorzar ‘saludable’ a casa.

Conèixer els diferents grups d’aliments que formen l’àpat.

Desmitificar aquells aliments considerats com a saludables sent superflus.

Potenciar la fruita dins de l’esmorzar i com opció de mig matí a les escoles.

DESCRIPCIÓ

La primera part del taller és l’explicació de la importància d’un esmorzar saludable, quins beneficis dóna a l’organisme i de quins aliments estan formats.

A posteriori, la part pràctica del taller, consisteix en fer petits grups i preparar un esmorzar saludable que després menjaran.

DURADA

1:30h.

ADREÇAT

Cicle infantil i primària

RECOMANACIONS

Avisar amb anterioritat si hi ha algun nen/a que tingui al·lèrgia o intolerància alimentària per poder portar aliments substitutius i poder gaudir també de l’activitat.

PREU DEL TALLER

A  consultar

 

esmorzar saludable

Trastorns de la conducta alimentària

INTRODUCCIÓ

Els Trastorns de la Conducta Alimentària (TCA) són trastorns mentals caracteritzats per un comportament patològic davant la ingesta del menjar i una obsessió pel pes. L’adolescència és una de les etapes de més risc enfront aquests trastorns ja que es dóna un canvi físic i de la imatge corporal.

OBJECTIUS

Conèixer els diferents TCA

Saber detectar conductes de risc per poder prevenir un possible TCA d’un company o companya

Saber fer crítica dels anuncis publicitaris i els canons de belles

DESCRIPCIÓ

La primera part del taller es realitza la part teòrica sobre els Trastorns de la Conducta Alimentària; quins són aquests, les seves característiques, els símptomes i els signes d’alarma per poder-los detectar.

La part pràctica s’exposa diferents anuncis publicitaris i s’inicia un debat sobre aquestes per tal de què se’n faci una crítica.

A posteriori, s’ofereix als alumnes realitzar consultes de manera individualitzada.

DURADA

1:30h.

ADREÇAT

Cicle de secundària, Batxillerat i famílies amb fills adolescents

PREU DEL TALLER

A  consultar

Per a més informació i sol·licitar algun dels tallers contacta amb:

Georgina Bermúdez

gbermudez@umanresa.cat