A mesura que ens fem grans i ens apropem a una etapa de la vida coneguda com a tercera edat, de la mateixa manera que tot el cos es veu afectat pel pas dels anys. Els peus esdevenen més propensos a patir certes malalties i condicions que poden alterar el nostre benestar i, fins i tot, poden comprometre la nostra salut. Per aquest motiu és important tenir cura dels peus de les persones grans. Segons alguns estudis, es calcula que gairebé el 70% de les persones més grans de 65 anys pateixen alguna disfunció en els peus que altera la seva qualitat de vida. Si s’hi afegeix que la tendència demogràfica apunta clarament a un progressiu envelliment de la població, la funció del podòleg adquireix més rellevància i esdevé fonamental en el benestar i la salut del peu.  

Principals problemes dels peus en la gent gran

  Un dels efectes més habituals del pas dels anys sobre els peus, és la disminució del teixit adipós plantar. La pèrdua d’aquest greix, com a coixí plantar, incrementa el risc de patir punts de pressió que poden ser origen de sobrecàrregues, dolor i altres complicacions. L’estructura del peu i el seu funcionament són complexos. Les condicions d’ús i de càrrega, no sempre favorables, provoquen amb el pas dels anys desgast articular i muscular. Aquest deteriorament es tradueix en limitacions de la mobilitat, que poden provocar dolor i inestabilitat, i deformitats, que incrementen el risc de lesions i infeccions a la pell pel conflicte amb el calçat. Els canvis vasculars en aquesta etapa de la vida també poden ser significatius. Amb el pas dels anys, i segons els hàbits alimentaris i d’activitat física, entre d’altres factors, els vasos sanguinis perden capacitat i elasticitat, afectant inicialment aquelles parts del cos més allunyades del cor. Aquest deteriorament vascular repercuteix directament en la cicatrització i en el risc d’infecció. Especial cura i atenció al Peu Diabètic, que a més del dèficit vascular, pot estar afectat també per una neuropatia perifèrica pendent la capacitat per percebre correctament els estímuls sensitius i de dolor. D’aquesta forma, la senyal d’alarma davant d’una sobrecàrrega o lesió queda alterada, i el risc de complicacions s’incrementa de forma molt significativa. Amb l’envelliment, el sistema nerviós també es va deteriorant, podent afectar tant les capacitats cognitives com l’estabilitat i propiocepció, fet que incrementa el risc de caigudes.  

Consells per tenir cura dels peus a la tercera edat

  A continuació enumerem 5 consells pràctics i actituds per a la cura dels peus de les persones grans:
  • És imprescindible el manteniment d’una bona hidratació de la pell amb l’aplicació diària de crema amb urea al 20%, de forma genèrica. Una pell hidratada i elàstica és molt més resistent a les agressions externes i a les infeccions.
  • El calçat ha de protegir el peu i oferir-li estabilitat. Un contrafort resistent, una pala flexible amb pell transpirable i una sola de cautxú de no més de 2cm de gruix, serien unes bones característiques generals.
  • Visitar el podòleg de manera periòdica per a la realització de quiropòdies és fonamental per tenir un bon control de l’estat de la pell (durícies, ferides, possibles infeccions) i de les ungles. La realització d’un tall unguial correcte és clau per prevenir les ungleres o l’enclavament d’aquestes, especialment quan la mobilitat i la flexibilitat no permeten accedir-hi adequadament.
  • La realització per part del podòleg d’una completa valoració biomecànica de les extremitats inferiors i de la marxa és fonamental per detectar i prevenir disfuncions i deformitats. En cas necessari, una plantilla o ortesis plantar, podria prevenir i eliminar els punts de sobrecàrrega, millorar la funció muscular i incrementar l’estabilitat i el confort del peu durant la marxa.
  • En casos en que aquestes mesures no siguin suficients per arribar a uns mínims de salut i de benestar del peu, podria ser necessària la indicació de tractament quirúrgic.
No s’ha d’oblidar visitar periòdicament el seu podòleg de referència. Els peus li ho agrairan i li permetran practicar una de les accions més saludables i gratificants: caminar.